Anotace: Předmět je zaměřen na tematické okruhy Místo, kde žijeme a Lidé, kolem nás. Cílem předmětu v okruhu Místo, kde žijeme, je prohloubit a rozvinout u studentů znalosti a dovednosti související s geografií zejména ČR, ale také Evropy, vést studenty k práci z mapou, rozvinout orientaci (práce s buzolou, mapou), dalším cílem je umět zpracovat podklady pro výuku o obci (místním regionu), umět se orientovat na mapě ČR a Evropy. Předmět má rovněž rozvinout zájem studentů o poznávání regionu, kde žijí. V okruhu Lidé, kolem nás je cílem vést studenty k didaktickému uchopení společenskovědních témat jako je otázka finanční gramotnosti, mediální výchovy, politiky aj. Zaměříme se také na problematiku společnosti v níž žijeme (otázka rodiny, náboženství, kultury a vybraných aktuálních otázek). Ve cvičeních budeme přemýšlet, jak jednotlivá témata didaktizovat.
Obsah předmětu:
Číslo cvičení | Témata | Prezentace ke stažení |
---|---|---|
1. | Mapa a její využití ve škole. Orientace. | PREZENTACE 1 |
2. | Česká republika a Evropa - elementární geografie. Zeměpisné hry. | PREZENTACE 2 |
3. | Finanční gramotnost. Vlastnictví. Peníze. | PREZENTACE 3 |
4. | Média a reklama - mediální gramotnost | PREZENTACE 4 |
5. | Politika, státní zřízení ČR, státní symboly, právo a spravedlnost, demokracie, fungování státu | PREZENTACE 5 |
6. | Soužití lidí - rodina, kultura, náboženství, etika, multikulturalita, vybrané problémy. | PREZENTACE 6 |
Požadavky ke splnění předmětu:
Předmět je zakončen ÚSTNÍ ZKOUŠKOU.
A) Zkouška teoretických znalostí – viz obsah předmětu (tabulka výše)
Zkouškové okruhy: 1. Mapa; 2. Elementární geografie ČR (základní info, fyzická geografie, sídla, památky, CHKO, průmysl a služby); 3. Finanční gramotnost; 4. Média; 5. Reklama; 6. Politické zřízení ČR; 7. Státní symboly ČR + právo a spravdedlnost; 8. Rodina; 9. Kultura a subkultury + multikultura; 10. Světová náboženství; 11. Specifické (vybrané) problémy 21. století
B) Didaktizace témat – vytvoření 6ti příprav na vyučovací hodinu (doma, na cvičeních je možná konzultace)
TEMATICKÉ NÁMĚTY PRO AKTIVITY (zejména k okruhu č. 4, 5, 8, 9, 11)
Vzor přípravy:
ŠABLONA PRO DIDAKTICKOU PŘÍPRAVU
C) Orientace na mapě ČR
1. významné geomorfologické celky – Krušné hory, České středohoří, Jizerské hory, Lužické hory, Rychlebské hory, Krkonoše, Orlické hory, Králický Sněžník, Hrubý a Nízký Jeseník, Moravskoslezské Beskydy, Slezské Beskyda, Českomoravská vrchovina, Brdy (Brdská vrchovina), Šumava, Český les, Novohradské hory, Plzeňská pahorkatina, Českobudějovická pánev, Třeboňská pánev, Železné hory, Javořická vrchovina, Boskovická brázda, Drahanská vrchovina, Jizerská tabule, Středolabská tabule, Východolabská tabule, Vizovická vrchovina, Moravská brána, Dyjsko-Svratecký úval, Hornomoravský úval, Dolnomoravský úval, Doupovské hory, Česká tabule, Středočeská pahorkatina, Žďárské vrchy, Brněnská vrchovina, Rožnovská brázda
2. Města: Města vyskytující se v učebnicích Vlastivědy pro 4. a 5. ročník): Cheb, Sokolov, Karlovy Vary, Chomutov, Most, Teplice, Ústí nad Labem, Děčín, Česká Lípa, Liberec, Jablonec nad Nisou, Turnov, Trutnov, Náchod, Hradec Králové, Pardubice, Mladá Boleslav, Jičín, Poděbrady, Nymburk, Kolín, Litoměřice, Mělník, Kolín, Rychnov nad Kněžnou, Domažlice, Plzeň, Klatovy, Sušice, Strakonice, Prachatice, Český Krumlov, České Budějovice, Písek, Jindřichův Hradec, Příbram, Kladno, Rakovník, Kralupy nad Vltavou, Benešov, Tábor, Pelhřimov, Humpolec, Žďár nad Sázavou, Havlíčkův Brod, Jihlava, Znojmo, Třebíč, Velké Meziříčí, Nové Město na Moravě, Chrudim, Tišnov, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová, Lanškroun, Moravská Třebová, Mohelnice, Šumperk, Jeseník, Krnov, Opava, Bruntál, Uničov, Šternberk, Olomouc, Prostějov, Přerov, Kroměříž, Lipník nad Bečvou, Boskovice, Blansko, Brno, Břeclav, Hodonín, Kyjov, Veselí nad Moravou, Uherské Hradiště, Otrokovice, Zlín, Uherský Brod, Vsetín, Hranice na Moravě, Nový Jičín, Ostrava, Frýdek.Místek, Bohumín, Karviná, Orlová, Český Těšín, Třinec, Havířov, Valašské Meziříčí, Rožnov pod Radhoštěm, Frenštát pod Radhoštěm, Jablunkov. (0-6 bodů)
3. Řeky – Labe, Ohře, Vltava, Ploučnice, Jizera, Cidlina, Bystřice, Bílina, Úpa, Metuje, Orlice, Chrudimka, Doubrava, Sázava, Lužnice, Nežárka, Otava, Teplá, Berounka, Střela, Mže, Radbuza, Úhlava, Úslava, Otava, Volyňka, Blanice, Dyje, Jevišovka, Jihlava, Oslava, Svitava, Svratka, Morava, Bečva (Vsetínská, Rožnovská), Olšava, Odra, Opava, Moravice, Ostravice, Olza
4. Vodní nádrže, rybníky a jezera: Nýrsko, Slapy, Orlík, Lipno, Jesenice, Nechranice, Švihov (Želivka), Malešice, Vranov, Nové Mlýny, Kružberk, Rožmberk, Máchovo jezero, Šance, Morávka, Brněnská přehrada
TERMÍN ODEVZDÁNÍ: před ústní zkouškou (viz zkouškové termíny na Portále)
SYLABUS PŘEDMĚTU ZDE
Inspirace k 1. cvičení:
Mapové portály: MAPY.CZ, GOOGLE MAPY, SATELITNÍ MAPY EVROPY
Ukázky různých druhů map: KATASTRÁLNÍ, HISTORICKÉ
Orientace: návod k práci s buzolou, Geocaching – orientace v praxi
Videa k orientaci: Mapa a kompas, Jiné určování směru, Orientace dle přírodních úkazů
Inspirace k 2. cvičení:
ZEMĚPIS.COM – www stránky, kde najdete spoustu geografických informací
Aplikace ke stažení: CESTUJEME PO ČR – místopis Česka
Zeměpisné hry: ZEMĚPISNÝ MILIONÁŘ, TETRIS S OBRYSY STÁTŮ
procvičování geografických vědomostí TOPOROPA
INTERAKTIVNÍ MAPA PAMÁTEK V ČR
ZÁMKY, HRADY A JINÉ ZAJÍMAVOSTI
ČESKÁ NEJ nebo i ZDE – geografické rekordy
Turistické portály: KUDY Z NUDY, CESTUJEME ČESKEM, VÝLETNÍK, TURISITKA, KAM PO ČESKU
Regionální geografie:
projekt BAREVNÉ STEZKY SLEZSKÉHO EUROREGIONU – ke stažení metodická příručka i pracovní listy pro děti
Inspirace k 3. cvičení:
FINANČNÍ GRAMOTNOST VE VÝUCE – metodická příručka
FINANČNÍ GRAMOTNOST – obsah a příklady z praxe škol
ŽIVOT BEZ DLUHŮ – stránky s animovaným seriálem k tématům finanční gramotnosti
FINANČNÍ GRAMOTNOST DO ŠKOL – komplexní stránky o problematice
Standardy finanční gramotnosti
Aplikace finanční gramotnosti do RVP ZV
On-line aplikace pro zaznamenávání rozpočtu (příjmů, výdajů aj.): SMONEYBOX, EÚČTY
Inspirace ke 4. cvičení:
Inspirace k realizaci mediální výchovy – článek, nabídka dílčích témat
článek VLIV MASMÉDIÍ
publikace MÉDIA POD LUPOU
E-learningový kurz o mediální gramotnosti (6 lekcí, možno získat certifikát)
Reklama a její vlivy – informace o reklamě a výzkum reklamy
Vliv reklamy na spotřebitelské chování dětí 1.stupně ZŠ – diplomová práce
Inspirace k 5. cvičení:
Webové stránky Vlády ČR, Poslanecké sněmovny, Senátu ČR
Základní listina práv a svobod, Úmluva o právech dítěte
Inspirace k 6. cvičení:
PŘEDNÁŠKA prof. Jana Sokola – RODINA V PROMĚNÁCH ČASU
projekt ETICKÉ DÍLNY – etická výchova ve škole se školenými lektory
projekt KOMPÁSEK – zaměřený přímo pro 1. stupeň ZŠ (Jak v životě neztratit směr)
dokument o EVROPSKÉ KULTUŘE
článek o využití Etické výchovy na 1. stupni
inspirace pro výuku etické výchovy – článek a pracovní listy
hodnota člověka VIDEO
Srovnání hlavních světových náboženství – článek od M. Bruse naleznete ke stažení na portálu ROZHOVORY, stáhnout přímo jej můžete ZDE