Anotace: Cílem předmětu je seznámit studenty se smyslem přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1.stupni ZŠ, poukázat na historické souvislosti přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1.stupni ZŠ. Dále budou studenti seznámeni s postavením vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu. Cílem je vést studenty k pochopení role učitele a žáka jako subjektů edukace v předmětech přírodovědného a společenskvědního charakteru, zejména pak v otázkách didaktické analýzy učiva (učitel) a prekonceptů (žák). Studenti budou rovněž seznámeni se specifickými výukovými formami, metodami a materiálně-didaktickými prostředky v předmětech přírodovědné a společenskovědní povahy. Absolvent tak získá ucelené základy oborové didaktiky integrovaného předmětu Člověk a jeho svět.
Sylabus předmětu ZDE
Obsah přednášek:
1. Úvod do předmětu (požadavky na splnění). Historie předmětů o přírodě a společnosti. Současné postavení přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1. stupni ZŠ. Cíle přírodovědného a společenskovědního vzdělávání. Gramotnosti. Klíčové kompetence. Obecné cíle ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
2. Očekávané výstupy ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.Vzdělávací obsah. Vznik vzdělávacího obsahu. Koncipování vzdělávacího obsahu ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Učebnice pro přírodovědnou a společenskovědní složku primárního vzdělávání
3. Osobnost učitele. Učitelova kompetence – didaktická znalost obsahu. Příprava na vyučovací jednotku. Proces zjednodušování (didaktická transformace vzdělávacího obsahu). Hodnocení v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět.
4. Osobnost žáka v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět. Problematika dětských pojetí (prekoncepty). Konstruktivismus. Učební úlohy a jejich role při aktivizaci žáka ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
5. Vyučovací metody, organizační formy a materiálně didaktické prostředky ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
6. Zápočtový test
POŽADAVKY NA SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU:
Zápočtový test – test bude obsahovat otázky a jednodušší úkoly uvedené ve skritpech (zaměřený zejména na praktickou aplikaci získaných poznatků (např. správná formulace cíle, učební úlohy apod.)
Úspěšnost v testu pro udělení zápočtu: 51%.
TERMÍNY TESTU:
20.5.2019 v 8:00; 27.5.2019 v 8:00 a 10.6.2019 v 8:00 – místnost SC 135
Bodování:
100-51: splnil
50-0: nesplnil
SKRIPTA K PŘEDMĚTU (pro otevření klikněte na obálku):